Saturday, September 7, 2013

"doa itu menguatkan"

dalam dunia yang sifatnya sementara ini, banyak perkara yang Allah sembunyikan dari kita semua. Allah sembunyikan syurga dan neraka yang kita tahu langsung apa agaknya rupanya, Allah sembunyikan tarikh hari kiamat yang hanya Dia sahaja yang mengetahui bila. Allah sembunyikan jodoh dan kematian, Allah sembunyikan dosa dan pahala untuk menguji kita sejauh mana kita percaya.

dan ada satu perkara lagi yang Allah sembunyikan dari kita. iaitu "doa yang makbul". bila kita berdoa, kita selalu berharap agar dimakbulkan. kita tak tahu sama ada Allah makbulkan atau tidak selagi doa kita belum terjawab. contoh, doa minta supaya Allah bagi straight A dalam spm, kita tak tahu sama ada doa kita itu makbul atau tidak selagi kita belum terima keputusan spm tu.

agak-agak la, kalau selepas seminggu berdoa contoh yang spm tadi tu, kita dapat mimpi petunjuk, Allah bagitau kita yang Allah dah makbulkan doa kita. camne agaknya lepastu ek? mesti dah tak berdoa dah kan? itu sebab nya mengapa Allah sembunyikan dari pengetahuan kita. kita diuji dengan firman Allah dalam al-quran, "berdoalah kepada-Ku, nescaya akan ku makbulkan", sejauh mana kita percaya dan yakin dengan janji Allah.

selagi mana kita masih bernyawa di dunia ini, selagi itu kita akan diuji. yakinlah dengan janji Allah, jangan sesekali kita ragui. berdoalah, ia akan menguatkan kita. insha-Allah, Dia akan dengar rintihan kita :)





untuk peringatan diri ini juga. walaupun harinya dah dekat, aku masih berdoa, aku berharap, dan aku sangat berharap, Allah dengar dan terima doaku, kerana aku yakin, tiada yang boleh menolong aku melainkan Dia.

2 comments:

  1. Azwa singgah blog awakkK!!
    Cer tukar tempat tinggalkan link tu kepada cbox. Sebab senang sikit.. :)

    p/s: http://miss-azwarsyuhada.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar tmpt tinggalkan link ?? taa paham >_<
      btw thanks :)

      Delete