Wednesday, May 29, 2013

fate.

fate. dalam bahasa melayu, takdir. satu istilah yang mungkin tak semua orang boleh terima. apa yang aku nak share ni, something yang buat aku terkedu untuk tempoh seminggu ni. dan bila difikir balik, sebak rasanya. orang kata, "malang tak berbau". dalam entri sblm ni aku ada share pasal jari aku yg injured tu.. alhamdulillah.. skarang dah okay. aku dah boleh makan pakai tangan, aku dah boleh guna jari tu..

beberapa minggu lepas, aku teruja bila salah sorg kawan aku dan juga classmate aku time form 5 telah berumah tangga. semoga berbahagia la yek. syok je tgok dorg.. muda-muda da kahwin. something yg rare laa bagi aku, umo sama ngn aku tapi dah ber"Puan" .. haha. tapi... bukan kahwin masa umo ini saje yg mengejutkan aku.. "zaman sekarang ni orang tak amek kelapa tua, orang amek kelapa muda"

minggu lepas, aku menerima satu berita yang mengejutkan. seorang kawan aku, classmate aku swaktu darjah 5, meninggal dalam eksiden motor, jam 2 pagi. aku taklah rapat sangat dgn dia.. tapi aku hargai setiap insan yang hadir dlm hidupku sbgi kawan. dan aku tktau la dia pun ingt aku ke tak, tapi bg aku, slagi aku kenal dia, dia kawan aku, dan ape2 yg terjadi padanya.. aku terasa. sedih, aku takleh bayang. umur sebaya aku sudah pergi utk selamanya.. ajal maut di tangan Tuhan. semoga dia bahagia di sana.

semalam, satu lagi berita, seorang kawan aku eksiden. alhamdulillah, dia masih hidup. cuma, kecederaannya agk parah, bahagian kanan mukanya retak, dan mungkin akan dioperate. yg ni plg menyedihkan bg aku. sbb kali ni, bkn kawan yg biasa, tp kawan yg boleh aku pnggil sahabat. sahabat aku sejak form 4, smpai matrik, dan smpai skrg. seorang yg menghiburkan, sntiasa positif, hensem, itu semestinya, haha. 

slps aku dpt berita dia eksiden, mlm smlm aku terus call dia,, dapat dgar suara dia, aku lega. tapi.. agak sedih bila aku dgar suara dia yg sayu, tak ceria sprti selalu. seperti selalunya, bila aku call dia, suaranya riang, melawak, ketawa.. tp smlm, suara dia bgai org yg tak bermaya.. tapi takpe, asalkan dia slamat. aku bersyukur. 

begitu mudah kemalangan.. ajal maut, semua di tangan Tuhan. kita kene sentiasa bersedia. boleh jadi lepas aku publish post ni, nyawa aku terus dicabut. boleh jadi mlm ni aku tidur, terus tidur untuk slamanya. siapa tahu.



belajarlah seperti kamu akan hidup untuk selamanya, dan beramal lah seperti kamu akan mati esok.

No comments:

Post a Comment